Re! je simulátor licitovaného mariáše pro MS-DOS, který v roce 1993 vytvořil český programátor Ing. Jaroslav Pivoňka. Jednalo se o jeho druhý mariášový program. Tím prvním byla hra Flek! z roku 1991, která představovala velmi úspěšný simulátor voleného mariáše. Obě hry byly oficiálně distribuovány na 3.5“ disketách, přičemž cena diskety s nejnovějšími verzemi obou programů činila 500,- Kč. Hra byla určena pro jednoho hráče a počítač simuloval dva zbývající protivníky.
 |
Re! (DOS verze) |
K ovládání sloužila klávesnice, tedy zejména směrové šipky pro výběr karet, enter pro potvrzení a Esc pro ukončení hry.
Pravidla licitovaného mariáše jsou následující: Hraje se s balíčkem 32 karet, rozdělených na čtyři barvy (žaludy, listy, srdce, kule) s osmi hodnotami (7, 8, 9, 10, spodek, svršek, král, eso). Hráči jsou tři a samotná mariášová sehrávka probíhá podle standardních mariášových pravidel popsaných u hry Flek!. V licitovaném mariáši se rozdává všem hráčům nejprve po 5 kartách, poté se odloží lícem dolů 2 karty talonu a nakonec znovu všem po 5 kartách. Všichni hráči si mohou prohlédnout všech svých 10 karet.
Hráč po směru hodinových ručiček za rozdávajícím je určen jako forhont a má během licitace nejvyšší prioritu (přednost v případě rovnosti licitační úrovně). Hráči za forhontem mají postupně nižší prioritu a nabízejí forhontovi postupně své závazky. Dokud je forhont přesvědčen, že nabízenou hru nebo vyšší je sám schopen hrát, odpovídá „mám“. Tato licitace končí, pokud vyzyvatel nenabídne vyšší hru nebo forhont hru odmítne. Proti vítězi licitace licituje stejným způsobem další hráč. Vítěz licitace si vezme talon, odhodí 2 karty a ohlásí stejný nebo vyšší závazek, než byl vylicitován. Hraje pak proti zbylým dvěma hráčům. Poté následuje případné flekování a běžná sehrávka podobně, jako u voleného mariáše. Jedinou zvláštností je to, že kromě durchu a betla vynáší v prvním kole forhont i tehdy, když nevyhrál licitaci.
Závazky licitace jdou postupně v tomto pořadí: Sedma, lepší sedma, sto, stosedm, lepší sto, lepší stosedm, betl, durch, dvě sedmy, dvě sedmy se stem, lepší dvě sedmy, lepší dvě sedmy se stem. Lepší hrou je určena jako trumfová barva červená (srdce).
Pokud nikdo nelicituje ani sedmu, karty se složí a nikdo nikomu nic neplatí. Pokud někdo vylicituje sedmu a nechce nebo nemůže ji hrát (a nechce hrát ani jakoukoliv vyšší hru), může zaplatit tzv. „omyl“ ve výši 6 platebních jednotek každému z hráčů (tj. jako flekovaná sedma a hra). Pokud někdo vylicituje lepší sedmu, karty nelze takto složit a aktér musí hrát lepší sedmu nebo jakoukoliv vyšší hru. Ohlášený závazek vyšší než (lepší) sedma nemusí odpovídat kartám aktéra. Každý hráč může flekovat a točit se na jakoukoliv kartu dle svého nejlepšího uvážení.
Víc informací o této hře hledejte na
Wikipedii.
|
Pro hru Re! je k dispozici 5 různých online emulátorů. Tyto emulátory se liší nejen technologií,
kterou používají k emulaci starých her, ale též podporou různých herních ovladačů, podporou multiplayer módu, podporou dotykové obrazovky mobilních telefonů, rychlostí emulace,
absencí či přítomností vložené reklamy a řadou dalších parametrů. Pro maximální herní požitek je důležité zvolit správný emulátor, protože na každém PC a v různých internetových
prohlížečích se jednotlivé emulátory chovají odlišně. Základní vlastnosti jednotlivých emulátorů dostupných pro hru Re! shrnuje následující tabulka:
|