Hra se ovládá stejnými klávesami, které se používaly při hraní pod DOSem. Fullscreen režim zapne 'Pravý Alt' + 'Enter'.
Help:
Je-li emulace hry pomalá, zkuste ji zrychlit znovunačtením této stránky bez reklam nebo si vyberte jiný online emulátor z této tabulky.
Stručný popis hry:
Nezapomenutelná legenda, která se proslavila zejména svojí verzí pro operační systémy DOS. Máš přesně 60 minut na to, abys vysvobodil princeznu, které zlý vezír Jaffar dal osudové ultimátum: buď svatba nebo smrt!
Prince of Persia je legendární fantazy plošinovka, kterou v roce 1989 vytvořil úspěšný herní designer a programátor Jordan Mechner. Hra byla původně napsána pro počítače Apple II, ale záhy byla portována na celou řadu videoherních platforem, z nichž nejznámější se stala její DOSovská verze. Samotnou hru proslavila zejména skvělá grafika a plynulost animací a stala se tak jedním z typických představitelů žánru ‘cinematických plošinovek‘.
Děj hry je zasazen do starověké Persie. V době, kdy vládnoucí sultán válčí v cizí zemi, svěří dočasně vládu svému vezíru Jaffarovi. Ten však sultánovu důvěru zradí a pokusí se uchvátit trůn jen pro sebe. Jediný, kdo mu stojí v cestě, je půvabná sultánova dcera. Jaffar ji proto nechá zavřít do věže a pohrozí princezně smrtí, pokud nesvolí ke svatbě. Na rozmyšlenou jí dá přesně 60 minut. (Ve verzi pro SNES, je tento limit prodloužen na 120 minut.) Princezninou jedinou nadějí je proto mladý hrdina, který je do ní zamilován.
Prince of Persia - DOS verze
Ten je však vezírovými strážemi uvržen do podzemního žaláře, přísně střeženého mnoha ozbrojenými hlídači. Hráč má proto před sebou nelehký úkol. Probít se z žaláře zpět do sultánova paláce, překonat mnoho stráží, zákeřných pastí a nakonec i svého záhadného dvojníka a v závěrečném souboji porazit samotného Jaffara.
Hra obsahovala celkem 12 levelů (některé konzolové verze i víc) a bylo nutné ji projít celou najednou. Dosažený postup nebylo možné ukládat. Na začátku hry měl hráč k dispozici 3 životy, které ztrácel v soubojích s protivníky, při pádech z malých výšek (2 patra), pokud na něj cokoliv spadlo, či vypitím lahvičky s jedem. Ve hře se ale vyskytovaly i léčivé lektvary, které mohly naopak životy doplňovat. Pokud navíc hráč našel vysokou karafu s léčivým elixírem, mohl si doplnit všechny ztracené životy najednou a zvýšit maximální počet životů o jeden. Aktuální stav hráčových životů byl indikován červenými trojúhelníčky v levém dolním rohu obrazovky. Pokud hráč přišel o všechny životy, jeho hrdina zemřel a level bylo nutné opakovat od začátku. Jeho čas však plynul dál. Pokud hráč v některém levelu mnohokrát zemřel, než se mu jej podařilo projít, mohl se snadno do situace, kdy ve zbývajícím čase nebylo možné hru úspěšně dokončit.
Ve hře bylo velké množství rozmanitých pastí. Hned v prvním levelu hráč narazil na padající mříže, které bylo možné na krátký čas otevřít prostřednictvím spínačů zabudovaných v podlaze. Mnohem větší nebezpečí však představovaly hluboké propasti, vysouvající se ostré hroty, nebo pravidelně klapající gilotiny. Pokud hráč padl do některé z těchto pastí, jeho hrdina okamžitě zemřel. Samostatnou kapitolu představovali Jaffarovi šermíři, kteří střežili jak podzemí, tak celý sultánův palác. K jejich překonání potřeboval hráč najít v prvním levelu meč, se kterým posléze sváděl šermířské souboje. Jeho dovednosti byly sice limitovány na pouhé 4 možnosti: krok vpřed, krok vzad, výpad a odražení, ale v některých situacích bylo možné natlačit protivníka do některé z výše zmíněných pastí a shodit jej tak do propasti nebo nechat přeseknout gilotinou. Podobně jako hlavní hrdina i stráže měli indikátory zbývajících životů. Aby hráč v souboji zvítězil, musel jejich indikátor postupně vynulovat.
Ve hře se objevilo i pár zcela unikátních nepřátel, či pastí. Např. nesmrtelná kostra, tlustý zdánlivě neporazitelný strážný, či záhadné zrcadlo ve 4. levelu, ze kterého vyskočil hráčův dvojník. Ani ten se nedal porazit a hráč musel přijít na způsob, jak tohoto dvojníka překonat.
Hra se proslavila nejen pohádkovým příběhem s nádechem orientu, ale zejména nádhernými a plynulými animacemi, které do té doby nebyly u videoher vůbec obvyklé. Mechner k jejich vytvoření použil tzv. rotoskopii, což byla technika známá sice již od roku 1915, ale ve videoherním průmyslu téměř nepoznaná. Jejím propagátorem byl právě Mechner, který ji použil poprvé v roce 1984 při tvorbě jiné hry – Karateka.
Prince of Persia patří dodnes mezi klenoty videoherní historie. Ve své době hra získala celou řadu titulů a ocenění. Stala se inspirací pro mnoho jiných her a odkazy na ní se objevily i v některých dobových filmech či TV seriálech. 4 roky po jejím vydání se objevilo první pokračování s podtitulem ‘Prince of Persia 2: The Shadow & The Flame‘, po němž následovalo množství dalších více či méně povedených dílů. Dodnes se Prince of Persia dočkal téměř 20 pokračování, remaků či fanouškovských předělávek a je jasné, že mnohé další teprve přijdou.
Vyhledat digitální download této hry ve službě
GOG
nebo
Steam.
Ovládání hry:
Všechny DOS hry se ovládaly přímo z počítačové klávesnice. Některé novější DOS hry využívaly k ovládání také myš, či jiná pokročilejší herní periferia. Každá hra se však ovládala jinými tlačítky. Detailní popis ovládání této verze hry Prince of Persia naleznete v přiloženém herním manuálu. Přehled základních klávesových povelů a klávesových zkratek k ovládání této hry shrnuje následující tabulka:
Klávesa
Akce
↑
Výskok / šplh nahoru / blokování soupeřova útoku mečem
↓
Dřep / šplh dolů / schovat meč a přestat bojovat
← or →
Běh vlevo či vpravo
Shift + ← or →
Chůze vlevo či vpravo (opatrně ke kraji překážky, chůze skrz trny, ...)
Shift
Vypije lektvar / drží se římsy (spadne při uvolnění klávesy) / vytáhne meč / bodne protivníka
Esc
Pauza. Po stisknutí libovolné klávesy se hra opět rozběhne.
Space
Zobrazí zbývající čas.
Shift + L
Přeskočí do dalšího levelu, ale ubere 15 minut (až do levelu 4).
Ctrl + A
Restart aktuálního levelu. Odpočet času běží plynule dál.
Ctrl + R
Restart celé hry (návrat na titulní obrazovku).
Ctrl + S
Vypne/zapne zvuk.
Platforma:
Tato verze hry Prince of Persia byla designována pro osobní počítače s operačním systémem MS-DOS (Microsoft Disk Operating System),
což byl operační systém vyvíjený firmou Microsoft v letech 1981 - 2000. Do první poloviny devadesátých let se jednalo o nejrozšířenější operační
systém. Byl totiž dodávaný s většinou tehdejších počítačů firmy IBM, která koupila od Microsoftu licenci. Po roce 1995 byl vytlačen graficky
vyspělejším systémem Windows. V dobách jeho největší slávy vzniklo několik tisíc her
určených právě pro počítače s tímto systémem. Dnes již jeho vývoj nepokračuje a pro potřeby emulace je nejčastěji využíván volně dostupný emulátor DOSBox.
Více informací o operačním systému MS-DOS naleznete zde.
Dostupné online emulátory:
Pro hru Prince of Persia je k dispozici 5 různých online emulátorů. Tyto emulátory se liší nejen technologií,
kterou používají k emulaci starých her, ale též podporou různých herních ovladačů, podporou multiplayer módu, podporou dotykové obrazovky mobilních telefonů, rychlostí emulace,
absencí či přítomností vložené reklamy a řadou dalších parametrů. Pro maximální herní požitek je důležité zvolit správný emulátor, protože na každém PC a v různých internetových
prohlížečích se jednotlivé emulátory chovají odlišně. Základní vlastnosti jednotlivých emulátorů dostupných pro hru Prince of Persia shrnuje následující tabulka:
Pokud se vám hra Prince of Persia líbí, je pravděpodobné, že se vám bude líbit i některá z podobných her v přehledu na této záložce. Hry,
které zde vidíte, jsou vybírány na základě podobnosti v názvu, herním žánru a na základě podobnosti klíčových slov. Seznam je však generovaný automaticky
a může být proto zejména pro některé specifické hry velmi 'subjektivní'. Pro nalezení konkrétní hry, použijte raději náš
vyhledávací formulář.
Tato webová stránka NENÍ sponzorována ani podporována společnostmi Nintendo, Atari či Sega ani žádnou jinou videoherní společností.
RetroGames.cz si nečiní žádný nárok na duševní vlastnictví obsažené v jednotlivých hrách.
Veškerý text z webu
RetroGames.cz
je dostupný pod licencí
Creative Commons 3.0 Unported. Můžete jej volně kopírovat, ale uveďte původ a zachovejte licenci.