Některé hry se
tak nesmazatelně zapsaly do videoherní historie, že je vůbec není třeba představovat.
Jednou z takových nezapomenutelných legend je dnes už senior mezi videohrami slavný Pac-Man,
který 22. května 2010 oslavil své již 30. narozeniny. Tak jako vetšina klasických titulů
i Pac-Man začínal svůj život na arcadových automatech navíc v době, kdy kralovaly takové
hry, jakými byly Space Invaders, či Asteroids.
|
Originální vzhled prvního levelu tak jak vypadal na automatech Arcade |
Na rozdíl od nich však Pac-Man
disponoval něčím, co hrám v tehdejší době chybělo. Přinášel totiž do herního
průmyslu zcela nový žánr a naprosto se vymykal stereotypním vesmírnýcm střílečkám,
které na počátku osmdesátých let zažívaly obrovský boom. Během krátké doby se
stal naprostým sociálním fenoménem (v USA jej znalo přes 94% lidí, což je více, než
jakákoliv jiná hra v historii) a do roku 1990 vydělal jenom na čtvrťácích házených
do arcadových automatů přes 2 a půl miliardy dolarů!
Hra spočívá na velice jednoduchém principu. Uvnitř obdélníkového
bludiště je rozmístěno velké množství teček. Hráč kontrolující malé žluté kolečko má za úkol
bludištěm projít a všechny tečky spolykat. Podaří-li se mu to, postupuje do dalšího
kola, které představuje nové bludiště. Aby to však neměl tak jednoduché, bludiště vždy stráží
čtyři duchové Blinky, Pinky, Inky a Clyde, kteří se snaží hráče polapit. Pokud ho chytí,
hráč ztratí život. V okamžiku, kdy nemá žádné další životy, hra končí. V rozích bludiště lze ale
nalézt 4 velké tečky tzv. power pellets, které hráči zajistí dočasně nesmrtelnost a schopnost
jíst své nepřátele. Duchové v bludišti na krátkou dobu zmodrají a místo aby Pac-Mana chytali,
snaží se před ním utéct. Pokud je Pac-Man dožene a spolkne, jejich oči se vrátí bludištěm
zpět do jeho středu, kde je duch reinkarnován v původní podobě a opět se vydává lovit Pac-Mana.
Doba, po kterou je Pac-Man nezranitelný, se ale zkracuje v závislosti na levelu, kterého hráč
dosáhl. V nejvyšších úrovních hry už duchové po snědení power pellets nezmodrají, pouze změní
směr svého pohybu.
|
Pac-Man ve
verzi pro domácí konzole NES. |
Strategie, podle které duchové PacMana pronásledují, se striktně drží
naprogramovaného algoritmu. Na konferenci herních vývojářů (Game Developers Conference) v roce
2011 popsal autor hry Tōru Iwatani jak tento algoritmus vypadá. Duchové mohou změnit směr svého
pohybu pouze na křižovatkách (s výjimkou momentu, kdy PacMan sní power pellet). Červený duch (Blinky)
Pac-Mana neustále sleduje zatímco růžový (Pinky) a modrozelený (Inky) se mu snaží nadběhnout.
Nejsložitější je chování oranžového ducha (Clyde), které náhodně alternuje mezi několika režimy
z nichž převažují pronásledování případně úprk do levého dolního rohu. (Nutno podotknout, že toto platí
pouze pro originální arcade verzi hry.)
Hra byla původně navržena tak, aby nebylo možné ji dohrát a měla mít nekonečné množství
levelů. Avšak programátorská chyba způsobila, že v levelu 256 se pravá polovina obrazovky zaplní zdánlivě náhodnými
symboly, což ve svém důsledku v podstatě znemožní tento level projít. To má samozřejmě vliv i na světový rekord,
který drží již od roku 1999 Billy Mitchell. Jeho hodnota je 3 333 360 bodů a již nikdy nebude překonán, protože
představuje maximální možné množství bodů, které lze dosáhnout sesbíráním všech puntíků na 255 obrazovkách, všech
kousků ovoce, které se během hry objevují
|
Pac-Man ve verzi pro konzole Atari 2600. |
a spolknutím všech duchů v režimu kdy je Pac-Man dočasně nesmrtelný.
V témže roce Billy Mitchell nabídl 100 000 dolarů hráči, který by level 256 dokázal projít. Do dnešního dne se
to nikomu nepodařilo.
Během svého života se Pac-Man stal jednou z nejvlivnějších her historie a zároveň otevřel
cestu k počítačovým hrám i ženám a dívkám, které do té doby dominujicí vesmírné střílečky nijak zvlášť nepřitahovaly.
V následujících letech se 'bludištní' motivy z Pac-Mana objevily v takových hrách, jakými byly Grand Theft Auto, MIDI Maze
či Wolfenstein 3D. Pro svůj obrovský úspěch zejména v severní Americe byl Pac-Man velmi rychle portován na množství
domácích konzolí. Paradoxně nejúspěšnější se stala jeho verze pro konzoli Atari 2600 a to přesto, že šlo o jednu z nejhorších
napodobenin originální hry. Atari prodalo více jak 7 miliónů kopií za celkem 266 miliónů dolarů. Během své třicetileté
existence se Pac-Man stal ikonou videoherního průmyslu. K dnešnímu dni má v Guinnessově knize rekordů 8 záznamů. Mezi jinými
i nejrozšířenější arkádový automat na světě s celkovým množstvím 293 822 instalovaných strojů.
Rubrika:
recenze | Vytvořeno: 6.7.2011 | Zobrazeno:
26159x | |
Přední strana přebalu hry pro Atari 2600
Informace o hře: |
Autor: |
Namco |
Vydavatel: |
Namco, Midway |
Design: |
Tōru Iwatani, Shigeo Funaki |
Hudba: |
Toshio Kai |
Rok vydání: |
1980 |
Žánr: |
akční |
Počet hráčů: |
1 nebo 2 střídavě |
Platformy: |
Arcade, Apple II, Atari 2600, Atari 5200,
Atari 8-bit, BlackBerry, Commodore 64, Game Boy, Game Boy Advance, Game Gear,
Intellivision, iPhone, MSX, Neo Geo Pocket Color, NES, PC-88, PC-98, PC Booter, TI-99/4A,
VIC-20, Wii, Windows Phone, Xbox 360, ZX Spectrum |
Předchůdce: |
- |
Nástupce: |
Ms. Pac-Man |
Světový
rekord: |
3 333 360
(Billy Mitchell - 3.7.1999) |
|
|