Když v pátek 13. září
roku 1985 zahájila firma Nintendo prodej nové hry s názvem Super Mario Bros., nikdo
tehdy netušil jaký fenomén právě vypouští do světa. Po více než 2 desetiletí až do roku
2009 byl Super Mario nejprodávanější videohrou všech dob a po celém světě se prodalo více jak
40 miliónů kopií. Dnes zná tuto hru téměř každý, dokonce i ten, kdo ji nikdy nehrál.
Slavnou se stala i
 |
Svět 1-1 - začátek hry. |
samotná melodie ze hry, která je dílem japonského skladatele Koji Konda.
Úspěch Super Maria byl tak veliký, že jej Nintendo v následujících letech portovalo
na téměř všechny své konzole, avšak originální verze z konzolí NES a Famicom zůstala
navždy nepřekonaná.
Ve hře samotné hráč ovládal postavičku Maria (respektive jeho mladšího bratra
Luigiho), který se vydal do Houbového Království zachránit unesenou princeznu
Muchomůrku. Mário se pohyboval všemi světy zleva doprava (zpátky ni krok) až ke hradu
s praporem na konci každého levelu. Vyskočením na stožár a stažením vlajky
úhlavního nepřítele Bowsera level končil a začínal nový. (V důsledku prográmátorské
chyby na konci levelu 3-3 bylo možné stožár s praporem přeskočit a ocitnout se
v nekonečném světě.)
Během svého putování se Mario setkával se spoustou nepřátel z Bowserovy
armády, které mohl ničit buď tím, že jim skočil na hlavu, nebo je trefoval ohnivými koulemi, které dokázal
metat, když našel bílou květinku. Houbové království, které zlý Bowser začaroval, ukrývalo totiž
množství pokladů, jež mohl Mario na své cestě využít. V některých cihlách se skrývaly houby,
které Mariovi pomohly narůst do dvojnásobné velikosti, či přidávaly extra život. Jiné cihly ukrývaly
již zmíněné květiny či hvězdu, která Maria učinila na pár vteřin nesmrtelným. Mario též cestou sbíral
mince, které mohl proměnit nejen v extra body, ale též v extra život, pokud se mu jich podařilo sebrat
rovných 100. Jednotlivé herní světy též obsahovaly spoustu
 |
Občas musel Mario i plavat. (Level 2-2) |
tajných chodeb vedoucích do míst s mnoha
zlatými mincemi, či chytře ukryté zkratky do dalších levelů. Ze světa 1-2 se tak dalo přemístit přímo do
světa 4-1, aniž by hráč musel projít všech 10 levelů, které je od sebe normálně dělily. Rozmanitost herních
světů podtrhovalo i několik levelů, ve kterých Mario musel plavat a vyhýbat se nebezpečným rybám či
smrtonosným medůzám. Jak Mario
postupoval světem jeho nepřátelé byli stále nebezpečnější. Pochodující houby (Gomba) a želvy (Koopa),
které se daly jednoduše 'zašlápnout', nahradili mnohem zákeřnější ježci s obrovskými bodlinami (Spiny) a
příšery házející kladiva, které se pokaždé objevily ve dvojici, což jim vyneslo označení Hammer Brothers.
Na konci každého světa, který se vždy skládal ze 4 levelů, se Mario v podzemí velkého hradu utkal
s některým z Bowserových pomocníků. Každý z nich sice držel v zajetí princeznu, ale tu pravou jste našli až
v posledním osmém světě, ve kterém na Maria čekal samotný Bowser.
Super Mario Brothers se stala natolik
úspěšnou hrou, že se dočkala řady pokračování. Již v roce 1986 vyšla v Japonsku nová hra označená jako
Super Mario Bros. 2, která se však dočkala vydání v Evropě či v USA až o mnoho let později spolu s konzolí
SNES pod názvem Super Mario Bros: The Lost Levels. Grafika této hry byla stejná jako u prvního dílu,
avšak projít nové levely bylo mnohem obtížnější.
 |
Závěrečný souboj s Bowserem. (Level 8-4) |
Skutečné pokračování Super Maria tak bylo vydáno až v roce
1988 a kromě nového vzhledu přineslo i zcela jiný herní svět, nepřátele a nové možnosti hlavního hrdiny.
Přes mnoha rozšíření však tato hra zdaleka nedosáhla úspěchu svého předchůdce a ve srovnání s prvním dílem
byly tržby z této hry sotva čtvrtinové. Přesto na sebe další pokračování
nenechala dlouho čekat. Ještě v témže roce (1988) vyšla zřejmě nejpropracovanější hra pro konzole NES - Super
Mario Bros. 3, která byla zároveň poslední ze série Super Mariů na zařízeních NES či Famicom. Mario se ale
objevil i na jiných platformách. V roce 1989 spatřila světlo světa jeho černobílá verze v podobě hry Super
Mario Land, která se na konzolích Game Boy dočkala hned několika pokračování a v roce 1991 se Super
Mario vrátil i na nové konzole SNES ve hře Super Mario World. Neuvěřitelná popularita tohoto videoherního
hrdiny vydržela až do současnosti. K dnešnímu dni se instalatér Mario objevil ve více jak 110 Nintendem
licenzovaných hrách a toto číslo rozhodně není konečné. Přesto však žádná z těchto 110 her nikdy nedosáhla
a pravděpodobně nikdy nedosáhne takové slávy, jakou se může chlubit pouze originální hra Super Mario Bros.
Rubrika:
recenze | Vytvořeno: 3.7.2011 | Zobrazeno:
26140x | |

Přední strana přebalu
hry
Informace
o hře: |
Autor: |
Nintendo |
Vydavatel: |
Nintendo |
Design: |
Shigeru Miyamoto, Takashi Tezuka |
Hudba: |
Koji Kondo |
Rok vydání: |
1985 |
Žánr: |
akční, plošinovka |
Počet hráčů: |
1 nebo 2 střídavě |
Platformy: |
NES, SNES, Game Boy Color, Game Boy Advance, Wii |
Předchůdce: |
Mario Bros. |
Nástupce: |
Super Mario Bros 2. |
Světový
rekord: |
5:08 min (Scott Kessler - 20.9.2006) |
|
Naše hodnocení hry: |
Platformy |
Hodnocení: |
NES: |
95% |
|
Vaše hodnocení hry: |
Platformy |
Hits: |
Rating: |
Play: |
NES: |
0x |
70% (36355x) |
 |
(Abyste mohli hru
hodnotit, musíte ji spustit.) |
|