Těžko
budete na světě hledat někoho, kdo by nikdy neslyšel o hře Donkey
Kong, ve které neohrožený hlavní hrdina jde odvážně vstříc padajícím
barelům a poskakujícím plamenům. Jeho úkolem je totiž
vysvobodit krásnou dívku unesenou velkým zlým opičákem a ukrytou na
vrcholu vysoké konstrukce. Původně se onen odvážný zachránce
jmenoval Jumpman (Skákající muž), neboť toto jméno více
připomínalo jinou úspěšnou hru Pac-Man, teprve mnohem později se z
něj stal Mario, slavný instalatér a maskot společnosti Nintendo.
|
Originální
vzhled prvního levelu tak jak vypadal na automatech Arcade |
Donkey Kong spatřil světlo světa v roce 1981 jako hra pro arkádové
automaty a rázem se stal jednou z nejpopulárnějších videoher nejen
své doby. Jeho autorem byl mladý japonský designer a programátor
Shigeru Miyamoto, který stojí mimo jiné i za takovými tituly jakými
byly The Legend of Zelda, Star Fox, či F-Zero. Jak sám přiznal,
inspiraci ke stvoření této legendy si vzal částečně ze známého
komixu Pepek námořník a částečně z veleúspěšného filmu King Kong
(což bylo v budoucnu příčinou mnoha soudních sporů mezi Nintendem a
společností Universal City Studios, která drží autorská práva k
postavě King Konga). Po úspěchu na arkádových automatech, udělilo
Nintendo licenci společnosti Coleco, která posléze vyvinula celou
řadu verzí pro mnoho domácích konzolí. Donkey Kong se tak vzápětí
ocitnul např. na videokonzolích ColecoVision (1982), Intellvision
(1982), Atari 2600 (1982), NES (1983), Atari 7800 (1988) a řadě
dalších a patřil mezi nejprodávanější videohry až do počátku 90. let
minulého století.
Herní příběh byl velice jednoduchý. Zlý opičák Donkey Kong
unesl krásnou dívku (Pauline) a vyšplhal s ní na vrchol rozestavěné
konstrukce, kde pracuje její milující přítel Mario (původně Jumpman).
Ten se jí však nechce vzdát a tak se pro ní vydává aby ji vysvobodil
ze spárů drzé gorily. Hra měla 4 levely, z nichž každý se odehrával
na samostatné obrazovce. V tom prvním se Mario musel vyšplhat po
žebřících do nejvyššího patra konstrukce a přeskakovat při tom
barely, které po něm rozzuřený opičák házel. V
|
První level ve
verzi pro domácí konzole NES. (Jedna z nejpodobnějších
originálu) |
některých patrech mohl Mario sebrat kladivo a kutálející se barely
drtit mohutným úderem. Když se však k Pauline dostal, Donkey
Kong dívku uchopil a vyšplhal o patro výš.
Druhý level označovaný často jako "továrna" ve většině
konzolových verzí chyběl. Mario musel přeskakovat po běžících pásech
transportujících cementové pánve a vyhýbat se přitom ohnivým koulím.
Cestou mohl také sbírat Paulininy věci, které se válely kolem, a
získávat tak extra body. Továrna měla 5 pater a když se Mario
prodral až do toho nejvyššího Donkey Kong opět utekl i s křičící
dívkou.
Následovala obrazovka označovaná jako "Elevator level",
ve které Mario musel přeskákat po plošinových výtazích až k
nejvyššímu žebříku a poté šikovně proběhnout mezi skákajícími
pružinami. Jeho cestu opět komplikovaly tancující ohnivé koule,
kterým se musel za každou cenu vyhnout.
Pokud se Mario dostal až na závěrečnou obrazovku, čekal
ho poslední úkol. Musel odstranit 8 nýtů, které držely konstrukci,
na níž se Donkey Kong ukrýval. Ohnivé koule se v tomto levelu
proměnily v jakési hořící "ryby", které se pohybovaly ve všech
patrech všemi směry. Zvládl-li Mario i tentokrát svůj úkol, Donkey
Kong se zřítil i s celou železnou konstrukcí dolů a Pauline
|
První level ve
verzi pro konzole Atari 2600. |
byla
volná. Následovala vítězná fanfára a hra pokračovala opět první
obrazovkou. Tentokrát však na výrazně vyšší obtížnosti.
Ve své době
byl Donkey Kong jednoznačně nejkomplexnější hrou a teprve druhou,
která obsahovala víc než jeden level (Tou první byla hra Gorf od
Midway Games). Hra se stala natolik úspěšnou, že se brzy dočkala
dalších pokračování. Již o rok později se objevila hra Donkey Kong
Jr., ve které se prohodily role a hráč ovládal malého opičáka
bojujícího s Mariem. Následovaly hry Donkey Kong 3 (1983), Mario
Bros. (1983) a celá série Super Mariů, která natrvalo ustavila
postavičku Maria jako maskota společnosti Nintendo. Také Donkey Kong
se vrátil, nejprve ve hře Donkey Kong Country (1994) a pak v celé
řadě jejích přímých i nepřímých pokračování. Donkey Kong se stal
legendou, kterou dodnes uctívají hráči celého světa. V roce 2007
natočil režisér Seth Gordon celovečerní dokument "The King of Kong",
ve kterém přiblížil osudy dvou nejlepších současných hráčů Steva
Wieba a Billiho Mitchella při jejich cestě za překonáním světového
rekordu. Ironií osudu, krátce po natočení dokumentu, připravil oba
výborné hráče o světový rekord Hank Chien, který jej drží až do
dnešního dne.
Rubrika:
recenze |Vytvořeno: 19.6.2011 | Zobrazeno:
22822x | |
Přední strana přebalu
hry
Informace
o hře: |
Autor: |
Nintendo |
Vydavatel: |
Nintendo |
Design: |
Shigeru
Miyamoto |
Hudba: |
Yukio
Kaneoka |
Rok vydání: |
1981 |
Žánr: |
akční,
plošinovka |
Počet hráčů: |
1 nebo 2
střídavě |
Platformy: |
Arcade,
Apple II, Atari 8-bit, Atari 2600, Atari 7800,
ColecoVision, Commodore 64/128, Commodore VIC-20, e-Reader,
Game Boy Advance, Intellvision, MSX2, NES, Tl-99/4A,
TRS-80, Wii |
Předchůdce: |
- |
Nástupce: |
Donkey Kong
Jr. |
Světový
rekord: |
1 090 400
(Hank Chien - 27.2.2011) |
|
|