Sonic the Hedgehog je plošinová videohra vyvinutá týmem Sonic Team a vydaná společností Sega pro konzoli Sega Mega Drive/Genesis. Poprvé byla vydána 23. června 1991 v Severní Americe, Evropě a Austrálii. Jedná se o první díl série Sonic the Hedgehog, který sleduje dobrodružství stejnojmenné postavy, Sonica, v jeho snaze porazit antagonistu celé série, Dr. Robotnika. Hra se zaměřuje na Sonicovy snahy zastavit plány Dr. Robotnika na ovládnutí světa, osvobodit zvířata, která Dr. Robotnik uvěznil, a získat šest magických smaragdů známých jako Chaos Emeralds.
|
Sonic the Hedgehog (Sega Genesis) |
Vývoj Sonic the Hedgehog začal v roce 1990, když Sega zadala svému vývojovému týmu AM8 úkol vytvořit hru s maskotem pro společnost. Poté, co bylo rozhodnuto, že hlavní postavou bude ježek, byl vývojový tým přejmenován na Sonic Team.
Sonic the Hedgehog získal pozitivní recenze od kritiků, kteří ocenili vizuální stránku hry a její pocit rychlosti. Komerčně byla hra velmi úspěšná, zvýšila popularitu konzole Mega Drive/Genesis a ustavila Sonica jako maskota společnosti Sega. Úspěch této hry vedl k vývoji dalších dílů série Sonic the Hedgehog a vytvoření mediální franšízy, která zahrnovala odvozené produkty s touto postavou.
Ve snaze ukrást šest smaragdů Chaos Emeralds a využít jejich sílu uvěznil hlavní padouch hry, Dr. Ivo Robotnik (v japonské verzi známý jako Dr. Eggman), zvířata obývající South Island v kybernetických skořápkách a kovových vězeních. Hráč ovládá Sonica, který se snaží zastavit Robotnikovy plány tím, že osvobozuje svá zvířecí přátelé a sbírá všechny Chaos Emeralds.
Hra Sonic the Hedgehog je klasickou 2D plošinovou hrou s bočním posouváním. Herní mechanika je založena na Sonicově schopnosti běhat vysokou rychlostí skrz úrovně, které obsahují pružiny, svahy, vysoké pády a smyčky. Úrovně jsou plné překážek, jako jsou roboti (v západních manuálech označováni jako 'badniks'), ve kterých jsou uvězněna zvířata. Zničením robota hráč zvíře osvobodí, ale toto není nutné pro dokončení hry. Hráč se musí také vyhýbat ostrým hrotům, propastem, pohyblivým zdím nebo platformám, které mohou postavu rozdrtit, a také utonutí, kterému se lze vyhnout tím, že Sonic dýchá vzduchové bubliny, které jsou pravidelně uvolňovány z ventilačních otvorů. Hlavním útokem Sonica je Spin Attack, při kterém se Sonic stočí do koule a rychle se otáčí, čímž ničí nepřátele a překážky při srážce. Tento útok lze provést skokem nebo při pohybu po zemi stisknutím šipky dolů na D-Padu.
Po celé mapě úrovní jsou rozeseté zlaté prsteny. Za sesbírání 100 prstenů hráč získá extra život. Prsteny fungují také jako vrstva ochrany před poškozením – pokud má Sonic alespoň jeden prsten při srážce s nepřítelem nebo nebezpečnou překážkou, přežije. Všechny prsteny však budou rozptýleny a zmizí, pokud je hráč znovu rychle neposbírá. Pokud Sonic narazí bez prstenu, ztrácí život. Kromě prstenů mohou hráči sbírat štíty a dočasnou nesmrtelnost pro další ochranu, ale některá nebezpečí, jako je utonutí, rozmačkání, pád do propasti nebo vypršení času, vedou ke ztrátě života bez ohledu na prsteny nebo jinou ochranu.
Hra je rozdělena do šesti zón – Green Hill, Marble, Spring Yard, Labyrinth, Star Light a Scrap Brain – z nichž každá má vlastní vizuální styl a nepřátele. Každá zóna se skládá ze tří aktů. Hráč musí projít všemi zónami, aby postoupil dál. Na konci třetího aktu každé zóny se hráč střetne s Dr. Robotnikem, který pilotuje vozidlo, v boss fightu. Po dokončení šesté zóny hráč pokračuje do Final Zone, kde se odehraje poslední střetnutí s Robotnikem. Hráč má na začátku tři životy, které mohou být navýšeny pomocí power-upů a prstenů, a jsou ztraceny, pokud Sonic narazí na nebezpečí bez prstenů, spadne mimo obrazovku nebo překročí desetiminutový limit. Sloupy s lampami, které slouží jako kontrolní body, umožňují Sonicovi vrátit se k posledně aktivovanému bodu, pokud ztratí život. Pokud Sonic ztratí život kvůli vypršení času, ale má ještě další životy, čas se při návratu na kontrolní bod resetuje na 0:00. Pokud hráč ztratí všechny životy, zobrazí se obrazovka Game Over a hráč se může vrátit na začátek aktu se třemi životy, pokud má pokračování.
Pokud Sonic na konci prvního nebo druhého aktu zóny drží alespoň 50 prstenů, objeví se velký prsten, do kterého může skočit, aby vstoupil do Special Stage. V těchto speciálních úrovních je Sonic neustále stočený do klubíčka a odráží se od překážek a stěn rotujícího bludiště o 360°. Hráč v těchto úrovních sbírá prsteny, za každých 50 prstenů získá pokračování, ale hlavním cílem je získat Chaos Emerald, který je na konci bludiště, aniž by narazil na goal block, který okamžitě ukončí úroveň. Pokud hráč sebere všechny Chaos Emeralds a dokončí hru, zobrazí se optimální konec. Pokud hráč nezíská všechny smaragdy, zobrazí se obrazovka, kde se Dr. Robotnik hráči vysmívá.
Víc informací o této hře hledejte na
Wikipedii.
|