Dig Dug je arkádová hra vyvinutá a vydaná společností Namco v Japonsku v roce 1982. Hra běží na hardwaru Namco Galaga a byla později mimo Japonsko vydána společností Atari, Inc.. Díky jednoduchému konceptu si hra získala velkou oblibu a byla také vydána na mnoha herních konzolích.
Cílem hry Dig Dug je eliminovat monstra žijící pod zemí buď tím, že je hráč nafoukne pomocí pumpičky až do jejich exploze, nebo tím, že na ně shodí kameny. Ve hře se vyskytují dva druhy nepřátel: Pookové (kulatá červená monstra, údajně inspirovaná rajčaty, která nosí žluté brýle) a Fygaři (zelení draci, kteří dokáží chrlit oheň, když jejich křídla začnou blikat).
Hráč ovládá postavu jménem Dig Dug, oblečenou v bílo-modrém obleku, která je schopna hloubit tunely v destruktivním prostředí. Dig Dug bude zabit, pokud ho chytí Pooka nebo Fygar, pokud bude spálen ohněm Fygara, nebo pokud bude rozdrcen kamenem, který uvolnil.
Částečně nafouknuté monstrum se po několika sekundách postupně vyfoukne a zotaví, během čehož může Dig Dug bezpečně projít. Monstra se obvykle plazí tunely, ale mohou se proměnit v duchovitá očička a pomalu se pohybovat skrz hlínu. Poslední nepřítel v úrovni se pokusí uniknout vlevo nahoře z obrazovky, a pokud se mu to podaří, hráč ztratí potenciální body.
Více bodů se uděluje za zničení nepřítele v hlubší vrstvě hlíny (úrovně jsou barevně kódované). Fygary navíc přinášejí dvojnásobný počet bodů, pokud jsou zničeni horizontálně, protože mohou chrlit oheň pouze ve směru, kterým jsou otočeni. Další body hráč získá za shazování kamenů na nepřátele namísto jejich nafukování. Jeden zabitý nepřítel kamenem je ohodnocen 1000 body, další dva přinesou po 1500 bodech a každý další po 2000. I samotné kopání je odměňováno body – za každý vykopaný blok dostane hráč 10 bodů, což vede některé hráče k tomu, aby kopali co nejvíce, když je riziko od zbývajících monster minimální.
Po shození dvou kamenů se uprostřed herního pole objeví ovoce, zelenina a další sběratelné bonusové předměty, jako například vlajkové lodě ze hry Galaxian, které mohou být sesbírány pro další body, pokud je hráč stihne sebrat dříve, než zmizí. Tyto předměty se objeví, i když kameny žádného nepřítele nezabijí. V původní arkádové verzi je nejvyšší možný počet bodů za bonusový předmět 8000 bodů za ananas, který se objevuje od sedmnácté úrovně.
Pokud hráč v jeden moment zničí nepřítele jak kamenem, tak nafouknutím, dojde k chybě, která způsobí, že všichni nepřátelé zmizí, ale hra nepokročí dál a hráč bude mít volné pole pro kopání. V této situaci není možné postoupit do další úrovně, pokud hráč neshodí další kámen, ale pokud žádný nezbývá, je chyba neřešitelná.
Počet úrovní je indikován květinami v pravém horním rohu obrazovky a na začátku každé nové úrovně je uvedeno číslo kola. Po každém čtvrtém kole se barva hlíny změní. V pozdějších úrovních se objevuje více monster a pohybují se rychleji. Úroveň je úspěšně dokončena, když je poslední monstrum zničeno nebo když uteče. V původní verzi od Namco hra končí v úrovni 256 (označené jako nultá úroveň), protože se jedná o nehratelnou úroveň, kdy se na začátku Pooka objeví přímo na Dig Dugovi a není možné ho zabít. Hra tímto v podstatě končí, ať už má hráč kolik životů chce – avšak verze od Atari tuto chybu opravila.
Víc informací o této hře hledejte na
Wikipedii.
|
Pro hru Dig Dug jsou k dispozici 3 různé online emulátory. Tyto emulátory se liší nejen technologií,
kterou používají k emulaci starých her, ale též podporou různých herních ovladačů, podporou multiplayer módu, podporou dotykové obrazovky mobilních telefonů, rychlostí emulace,
absencí či přítomností vložené reklamy a řadou dalších parametrů. Pro maximální herní požitek je důležité zvolit správný emulátor, protože na každém PC a v různých internetových
prohlížečích se jednotlivé emulátory chovají odlišně. Základní vlastnosti jednotlivých emulátorů dostupných pro hru Dig Dug shrnuje následující tabulka:
|