Sega Master System
(SMS) byla 8-bitová herní konzole vydaná firmou Sega v roce 1985. Její
originální japonské jméno bylo Sega Mark III, ale Master System se v
Japonsku také používalo. Na Evropském trhu byl její prodej
srovnatelný s jejím hlavním konkurentem, firmou Nintendo, díky její
velké dostupnosti, ale příliš neuspěla na severoamerickém a
japonském trhu. Master System vyšel jako přímý konkurent NES ve
třetí generaci herních konzolí. Její nástupce Sega Game Gear byla
kapesní konzole Master System, s pár vylepšeními.
Neobvyklá vlastnost Master Systemu byl dvojitý vstup pro
media, na kazety a na karty. Vstup na karty používal malé karty o
velikosti kreditní karty, podobně jako PC Engine / TurboGrafx-16.
Kazety měly mnohem vyšší kapacitu, zatímco karty byly o dost menší a
používaly se pro levnější hry. 3D brýle se připojovaly pomocí
kartového vstupu, a umožnily tak 3D efekty pro speciálně navržené
kazetové hry. Tímto způsobem oba vstupy pracovaly dohromady. Vstup
na karty byl odstraněn u Master System II, a používal pouze kazety,
to pomohlo snížit cenu výroby. Jelikož byly karty nepopulární, vyšlo
na nich jen pár her, většina z nich poté vyšla i na kazetách. Ve
vývoji byla také disketová mechanika pro Mega Drive, ale nikdy do
prodeje nevyšla.
Ovladač konzole Master System měl jen 2 tlačítka, jedno
vykonávalo funkci tlačítka Start, pause tlačítko bylo přímo na
konzoli. Ovladač používal 9-pin konektor a mohl být propojen i s
konzolemi: Atari 2600, Commodore Amiga, Atari ST, Commodore 64,
Amstrad CPC či ZX Spectrum. Z dalších ovladačů stojí za zmínku
zejména Light Phaser. The Light Phaser byla světelná pistole
vytvořená pro Master System, byla těžší než její protějšek Nintendo
Zapper. Měla více citlivou spoušť a přesnější míření. Sega vyvinula
též 3D brýle SegaScope 3-D, které používaly malou LCD obrazovku
rychle se měnící mezi levou a pravou čočkou, promítaly 2 různé
obrázky synchronizované s TV k vytvoření stereoskopického 3D efektu.
Stejná technika se používala s podobnými brýlemi pro některé 3-D
filmy v kinech, i když tyto jsou většinou nahrazeny novými metodami,
které už nebudou pracovat s domácí TV. Existovalo však jen osm 3-D
her kompatibilních s konzolí Master System.
V roce 2006 se Master System dočkal reedice v podobě malé
ruční konzole napájené třemi AAA bateriemi. Konzole měla vlastní
obrazovku a obsahovala 20 her vydaných původně pro Master System a
Game Gear.
Abecední seznam SMS her na serveru RetroGames.cz:
Všechny informace v tomto článku jsou převzaty ze serveru: http://www.wikipedia.org/. |

Americko/Evropská verze konzole Master System spolu s křížovým dvoutlačítkovým ovladačem.
Technická data: |
Výrobce: |
Sega |
Generace: |
třetí (8-bitová éra) |
Zahájení výroby: |
říjen 1985 (Japonsko) září 1986 (USA) říjen 1986 (Evropa) září 1987 (Austrálie) |
Ukončení výroby: |
1989 (Japonsko), 1992 (USA), 1996 (Evropa) |
Prodáno kusů: |
20 miliónů (údaj z roku 2010) |
Média: |
zásuvné kazety (cartridge) a karty |
Procesor (CPU): |
8-bit Zilog Z80 at 3,58 MHz |
Rozlišení obrazu: |
256 x 192 |
Počet barev: |
32 barev současně |
Ovladače: |
křížový ovladač se 2 tlačítky Light Phaser (světelná pistole) plus pár dalších |
Manuál: |
Sega_Master_System.pdf |
Nejúspěšnější hra: |
Alex Kidd in Miracle World |
Předchůdce: |
SG-1000 (1983) |
Nástupce: |
Sega Mega Drive / Genesis (1988) |
|
|