RetroGames.cz - staré hry ONLINE



English EN       Czech CZ            

   
 Menu
 Games
 Others
 Search

 

   
 

Pac-Man

    Některé hry se tak nesmazatelně zapsaly do videoherní historie, že je vůbec není třeba představovat. Jednou z takových nezapomenutelných legend je dnes už senior mezi videohrami slavný Pac-Man, který 22. května 2010 oslavil své již 30. na­ro­ze­ni­ny. Tak jako vetšina klasických titulů i Pac-Man začínal svůj život na arcadových automatech navíc v době, kdy kralovaly takové hry, jakými byly Space Invaders, či Asteroids.
Pac-Man - Arcade
Originální vzhled prvního levelu tak jak vypadal na automatech Arcade
Na rozdíl od nich však Pac-Man disponoval něčím, co hrám v tehdejší době chybělo. Přinášel totiž do herního průmyslu zcela nový žánr a naprosto se vymykal ste­re­o­typ­ním vesmírnýcm střílečkám, které na počátku osmdesátých let zažívaly obrovský boom. Během krátké doby se stal na­pros­tým sociálním fenoménem (v USA jej znalo přes 94% lidí, což je více, než jakákoliv jiná hra v historii) a do roku 1990 vydělal jenom na čtvrťácích házených do arcadových au­to­ma­tů přes 2 a půl miliardy dolarů!
    Hra spočívá na velice jednoduchém prin­ci­pu. Uvnitř obdélníkového bludiště je roz­mís­tě­no velké množství teček. Hráč kon­tro­lu­jí­cí malé žluté kolečko má za úkol blu­diš­těm projít a všechny tečky spolykat. Po­da­ří-li se mu to, postupuje do dalšího kola, které představuje nové bludiště. Aby to však neměl tak jednoduché, bludiště vždy stráží čtyři duchové Blinky, Pinky, Inky a Clyde, kteří se snaží hráče polapit. Pokud ho chytí, hráč ztratí život. V okamžiku, kdy nemá žádné další životy, hra končí. V rozích bludiště lze ale nalézt 4 velké tečky tzv. power pellets, které hráči zajistí dočasně nesmrtelnost a schopnost jíst své nepřátele. Duchové v bludišti na krátkou dobu zmodrají a místo aby Pac-Mana chytali, snaží se před ním utéct. Pokud je Pac-Man dožene a spolkne, jejich oči se vrátí bludištěm zpět do jeho středu, kde je duch reinkarnován v původní podobě a opět se vydává lovit Pac-Mana. Doba, po kterou je Pac-Man nezranitelný, se ale zkracuje v závislosti na levelu, kterého hráč dosáhl. V nejvyšších úrovních hry už duchové po snědení power pellets nezmodrají, pouze změní směr svého pohybu.
Pac-Man - NES
Pac-Man ve verzi pro domácí konzole NES.

    Strategie, podle které duchové Pac­Ma­na pronásledují, se striktně drží na­pro­g­ra­mo­va­né­ho algoritmu. Na kon­fe­ren­ci herních vývojářů (Game De­ve­lo­pers Conference) v roce 2011 popsal au­tor hry Tōru Iwatani jak tento al­go­rit­mus vypadá. Duchové mohou změnit směr svého pohybu pouze na kři­žo­vat­kách (s výjimkou momentu, kdy Pac­Man sní power pellet). Červený duch (Blinky) Pac-Mana neustále sleduje za­tím­co růžový (Pinky) a modrozelený (Inky) se mu snaží nadběhnout. Nej­slo­ži­těj­ší je chování oranžového ducha (Clyde), které náhodně alternuje mezi několika režimy z nichž převažují pronásledování případně úprk do levého dolního rohu. (Nutno podotknout, že toto platí pouze pro originální arcade verzi hry.)
     Hra byla původně navržena tak, aby nebylo možné ji dohrát a měla mít ne­ko­neč­né množství levelů. Avšak programátorská chyba způsobila, že v levelu 256 se pravá polovina obrazovky zaplní zdánlivě náhodnými symboly, což ve svém důsledku v podstatě znemožní tento level projít. To má samozřejmě vliv i na světový rekord, který drží již od roku 1999 Billy Mitchell. Jeho hodnota je 3 333 360 bodů a již nikdy nebude překonán, protože představuje maximální možné množství bodů, které lze dosáhnout sesbíráním všech puntíků na 255 obrazovkách, všech kousků ovoce, které se během hry objevují
Pac-Man - Atari 2600
Pac-Man ve verzi pro konzole Atari 2600.
a spolknutím všech duchů v režimu kdy je Pac-Man dočasně nesmrtelný. V témže roce Billy Mitchell nabídl 100 000 dolarů hráči, který by level 256 dokázal projít. Do dnešního dne se to nikomu nepodařilo.
    Během svého života se Pac-Man stal jednou z nejvlivnějších her historie a zároveň otevřel cestu k počítačovým hrám i ženám a dívkám, které do té doby dominujicí vesmírné střílečky nijak zvlášť nepřitahovaly. V následujících letech se 'bludištní' motivy z Pac-Mana objevily v takových hrách, jakými byly Grand Theft Auto, MIDI Maze či Wolfenstein 3D. Pro svůj obrovský úspěch zejména v severní Americe byl Pac-Man velmi rychle portován na množství domácích konzolí. Paradoxně nejúspěšnější se stala jeho verze pro konzoli Atari 2600 a to přesto, že šlo o jednu z nejhorších napodobenin originální hry. Atari prodalo více jak 7 miliónů kopií za celkem 266 miliónů dolarů. Během své třicetileté existence se Pac-Man stal ikonou videoherního průmyslu. K dnešnímu dni má v Guinnessově knize rekordů 8 záznamů. Mezi jinými i nejrozšířenější arkádový automat na světě s celkovým množstvím 293 822 instalovaných strojů.


Rubrika: recenze | Vytvořeno: 6.7.2011 | Zobrazeno: 8256x |


Přední strana přebalu hry pro Atari 2600
 

Informace o hře:
Autor: Namco
Vydavatel: Namco, Midway
Design: Tōru Iwatani,
Shigeo Funaki
Hudba: Toshio Kai
Rok vydání: 1980
Žánr: akční
Počet hráčů: 1 nebo 2 střídavě
Platformy: Arcade, Apple II, Atari 2600, Atari 5200, Atari 8-bit, BlackBerry, Commodore 64, Game Boy, Game Boy Advance, Game Gear, Intellivision, iPhone, MSX, Neo Geo Pocket Color, NES, PC-88, PC-98, PC Booter, TI-99/4A, VIC-20, Wii, Windows Phone, Xbox 360, ZX Spectrum
Předchůdce: -
Nástupce: Ms. Pac-Man
Světový rekord: 3 333 360
(Billy Mitchell - 3.7.1999)

Naše hodnocení hry:
Platformy Hodnocení:
Atari 2600: 75%
NES: 80%
Game Boy: 50%
DOS: 35%

Vaše hodnocení hry:
Platformy Hits: Rating: Play:
Atari 2600: 29948x 65% (120x) Spustit hru na emulátoru Atari 2600
NES: 12422x 90% (23x) Spustit hru na emulátoru NES
Game Boy: 4660x 60% (4x) Spustit hru na emulátoru Game Boy
DOS: 6498x 87% (26x) Spustit hru na emulátoru DOS

(Abyste mohli hru hodnotit, musíte ji spustit.)


 

Text of the website RetroGames.cz is available under the Creative Commons 3.0 License.