RetroGames.cz - staré hry ONLINE



English EN       Czech CZ            

   
 Menu
 Games
 Others
 Search

 

   
 

Donkey Kong

    Těžko budete na světě hledat někoho, kdo by nikdy neslyšel o hře Donkey Kong, ve které neohrožený hlavní hrdina jde odvážně vstříc padajícím barelům a po­s­ka­ku­jí­cím plamenům. Jeho úkolem je totiž vysvobodit krásnou dívku unesenou velkým zlým opičákem a ukrytou na vrcholu vysoké konstrukce. Původně se onen odvážný zachránce jmenoval Jumpman (Skákající muž), neboť toto jméno více připomínalo jinou úspěšnou hru Pac-Man, teprve mnohem později se z něj stal Mario, slavný instalatér a maskot společnosti Nintendo.
Donkey Kong - Arcade
Originální vzhled prvního levelu tak jak vypadal na automatech Arcade
     Donkey Kong spatřil světlo světa v roce 1981 jako hra pro arkádové automaty a rázem se stal jednou z nejpopulárnějších videoher nejen své doby. Jeho autorem byl mladý japonský designer a programátor Shigeru Miyamoto, který stojí mimo jiné i za takovými tituly jakými byly The Legend of Zelda, Star Fox, či F-Zero. Jak sám přiznal, inspiraci ke stvoření této legendy si vzal částečně ze známého komixu Pepek námořník a částečně z veleúspěšného filmu King Kong (což bylo v budoucnu příčinou mnoha soudních sporů mezi Nintendem a společností Universal City Studios, která drží autorská práva k postavě King Konga). Po úspěchu na arkádových automatech, udělilo Nintendo licenci společnosti Coleco, která posléze vyvinula celou řadu verzí pro mnoho domácích konzolí. Donkey Kong se tak vzápětí ocitnul např. na videokonzolích ColecoVision (1982), Intellvision (1982), Atari 2600 (1982), NES (1983), Atari 7800 (1988) a řadě dalších a patřil mezi nejprodávanější videohry až do počátku 90. let minulého století.
    Herní příběh byl velice jednoduchý. Zlý opičák Donkey Kong unesl krásnou dívku (Pauline) a vyšplhal s ní na vrchol rozestavěné konstrukce, kde pracuje její milující přítel Mario (původně Jumpman). Ten se jí však nechce vzdát a tak se pro ní vydává aby ji vysvobodil ze spárů drzé gorily. Hra měla 4 levely, z nichž každý se odehrával na samostatné obrazovce. V tom prvním se Mario musel vyšplhat po žebřících do nejvyššího patra kon­struk­ce a přeskakovat při tom barely, které po něm rozzuřený opičák házel. V
Donkey Kong - NES
První level ve verzi pro domácí konzole NES. (Jedna z nejpodobnějších originálu)
některých patrech mohl Mario sebrat kladivo a kutálející se barely drtit mo­hut­ným úderem. Když se však k Pau­li­ne dostal, Donkey Kong dívku u­cho­pil a vyšplhal o patro výš.
    Druhý level označovaný často jako "továrna" ve většině konzolových verzí chyběl. Mario musel přeskakovat po běžících pásech transportujících ce­men­to­vé pánve a vyhýbat se přitom ohnivým koulím. Cestou mohl také sbírat Paulininy věci, které se válely kolem, a získávat tak extra body. Továrna měla 5 pater a když se Mario prodral až do toho nejvyššího Donkey Kong opět utekl i s křičící dívkou.
     Následovala obrazovka označovaná jako "Elevator level", ve které Mario musel přeskákat po plošinových vý­ta­zích až k nejvyššímu žebříku a poté šikovně proběhnout mezi skákajícími pružinami. Jeho cestu opět kom­pli­ko­va­ly tancující ohnivé koule, kterým se musel za každou cenu vyhnout.
     Pokud se Mario dostal až na závěrečnou obrazovku, čekal ho poslední úkol. Musel odstranit 8 nýtů, které držely konstrukci, na níž se Donkey Kong ukrýval. Ohnivé koule se v tomto levelu proměnily v jakési hořící "ryby", které se pohybovaly ve všech patrech všemi směry. Zvládl-li Mario i tentokrát svůj úkol, Donkey Kong se zřítil i s celou železnou konstrukcí dolů a Pauline
Donkey Kong - Atari 2600
První level ve verzi pro konzole Atari 2600.
byla volná. Následovala vítězná fanfára a hra pokračovala opět první obrazovkou. Tentokrát však na výrazně vyšší obtížnosti.
    Ve své době byl Donkey Kong jednoznačně nejkomplexnější hrou a teprve druhou, která obsahovala víc než jeden level (Tou první byla hra Gorf od Midway Games). Hra se stala natolik úspěšnou, že se brzy dočkala dalších pokračování. Již o rok později se objevila hra Donkey Kong Jr., ve které se prohodily role a hráč ovládal malého opičáka bojujícího s Mariem. Následovaly hry Donkey Kong 3 (1983), Mario Bros. (1983) a celá série Super Mariů, která natrvalo ustavila postavičku Maria jako maskota společnosti Nintendo. Také Donkey Kong se vrátil, nejprve ve hře Donkey Kong Country (1994) a pak v celé řadě jejích přímých i nepřímých pokračování. Donkey Kong se stal legendou, kterou dodnes uctívají hráči celého světa. V roce 2007 natočil režisér Seth Gordon celovečerní dokument "The King of Kong", ve kterém přiblížil osudy dvou nejlepších současných hráčů Steva Wieba a Billiho Mitchella při jejich cestě za překonáním světového rekordu. Ironií osudu, krátce po natočení dokumentu, připravil oba výborné hráče o světový rekord Hank Chien, který jej drží až do dnešního dne.


Rubrika: recenze |Vytvořeno: 19.6.2011 | Zobrazeno: 7480x |


Přední strana přebalu hry

 

Informace o hře:
Autor: Nintendo
Vydavatel: Nintendo
Design: Shigeru Miyamoto
Hudba: Yukio Kaneoka
Rok vydání: 1981
Žánr: akční, plošinovka
Počet hráčů: 1 nebo 2 střídavě
Platformy: Arcade, Apple II, Atari 8-bit, Atari 2600, Atari 7800, ColecoVision, Commodore 64/128, Commodore VIC-20, e-Reader, Game Boy Advance, Intellvision, MSX2, NES, Tl-99/4A, TRS-80, Wii
Předchůdce: -
Nástupce: Donkey Kong Jr.
Světový rekord: 1 090 400
(Hank Chien - 27.2.2011)

Naše hodnocení hry:
Platformy Hodnocení:
Atari 2600: 70%
NES: 85%
DOS: 35%

Vaše hodnocení hry:
Platformy Hits: Rating: Play:
Atari 2600: 12389x 72% (45x) Spustit hru na emulátoru Atari 2600
NES: 40950x 80% (175x) Spustit hru na emulátoru NES
DOS: 5708x 66% (26x) Spustit hru na emulátoru MS-DOS

(Abyste mohli hru hodnotit, musíte ji spustit.)


 


 

Text of the website RetroGames.cz is available under the Creative Commons 3.0 License.